Ter voorbereiding op de interviews die ik bij mijn doelgroep ga afnemen heb ik een aantal vragen opgesteld. Dit heb ik gedaan voor de secretaresses/officemanagers en de communicatiemanagers/huisstijlbewakers.

Secretaresses / Office managers

  1. Moet u binnen uw functie wel eens media-uitingen produceren als posters, flyers, visitekaartjes of briefpapier? Zo ja, welke?
  2. Gaat het hierbij meer om interne of externe communicatiemiddelen?
  3. Wordt dit regelmatig aan u gevraagd, of doet u dit op eigen initiatief?
  4. Probeert u hierop de vormgeving van het bedrijf toe te passen? Hoe doet u dit?
  5. Wordt dit vervolgens nog gecontroleerd door bijvoorbeeld een communicatiemanager?
  6. Hoe komt u aan huisstijlmiddelen zoals het logo, de kleuren en de lettertypes?
  7. Welke programma’s/software gebruikt u voor het produceren van media-uitingen?
  8. Gebruikt u templates om deze ontwerpen te produceren? Zo ja, met welke programma’s doet u dit en werkt dit prettig?
  9. Doet u dit dan op uw computer? Heeft u dit ook wel eens mobiele telefoon geprobeerd?
  10. Heeft u ervaring met designsoftware als Photoshop, Illustrator of InDesign?
  11. Welke internetbrowser en besturingssysteem gebruikt u op uw (werk)telefoon en computer?
  12. Werkt uw organisatie met een huisstijlhandboek? Zo ja, heeft u deze wel is bekeken?
  13. Hoe wordt u momenteel voorzien van huisstijlrichtlijnen, heeft u hier uitleg of een training in gehad?
  14. Hoe gaat u momenteel te werk, welke stappen neemt u bij het maken van een media-uiting binnen de huisstijl van het bedrijf? Kunt u hier zo specifiek mogelijk in zijn? (Vanaf de vraag tot aan het printen)
  15. Hoe ervaart u dit proces? Gaat dit makkelijk? Is het een tijdrovend proces?
  16. Wat zou er volgens u hierin beter of eenvoudiger kunnen?
  17. Waar loopt u tegen aan? Wat zijn eventueel (terugkerende) problemen?
  18. Hoe vindt u het zelf om hier mee bezig te zijn? Valt dit volgens u binnen de werkzaamheden van uw functie binnen dit bedrijf?
  19. Hoeveel belang hecht u aan de huisstijl van het bedrijf waarvoor u werkt?
  20. Vindt u het belangrijk dat de huisstijl exact volgens de richtlijnen van het ontwerpbureau wordt toegepast of vind u dat u hierin enigszins kunt afwijken?
  21. Heeft u wel is commentaar ontvangen over het niet juist toepassen van de huisstijl of heeft u iemand anders hier wel is commentaar op gegeven?

Communicatiemanagers / Huisstijlbewakers

  1. Hoe maakt u medewerkers van uw organisatie bewust van de huisstijl en het belang hiervan?
  2. Gebruikt u organisatie templates om ontwerpen te kunnen produceren? Zo ja, met welke programma’s zijn deze gemaakt en worden deze juist toegepast?
  3. Hoe zorgt u ervoor dat medewerkers toegang hebben tot de meest actuele huisstijlmiddelen?
  4. Werkt uw organisatie momenteel met een huisstijlhandboek?
  5. Hoe actueel is deze huisstijl / het huisstijlhandboek?
  6. Welk gevoel krijgt u bij deze huisstijl? Is het de bedoeling dat de huisstijl een bepaald gevoel of waarde opwekt?
  7. Wordt de huisstijl nog wel is gecontroleerd/geactualiseerd door het bureau die hem ontworpen heeft?
  8. Werkt uw organisatie met een vast ontwerpbureau?
  9. Bent u tevreden met de huisstijl zoals deze op het moment is?
  10. Heeft u zelf wel eens aanpassingen moeten maken in de huisstijl?
  11. Heeft u ervaring met designsoftware als Photoshop, Illustrator of InDesign?
  12. Welke internetbrowser en besturingssysteem gebruikt u op uw (werk)telefoon en computer?
  13. Wordt de huisstijl wel eens vernieuwd? Hoe regelmatig gebeurd dit?
  14. Welke middelen/tool gebruikt u om de huisstijl te kunnen bewaken?
  15. Bent u hier momenteel tevreden mee of zou dit volgens u beter kunnen?
  16. Binnen welke onderdelen van uw organisatie ziet u dat de huisstijl verkeerd wordt toegepast? Hoe komt dit?
  17. Bent u wel eens technische beperkingen tegengekomen waardoor het niet mogelijk was om de huisstijl toe te kunnen passen zoals deze bedoeld is?
  18. Welke stappen neemt u wanneer er een media-uiting niet juist is vormgegeven binnen de voorgeschreven huisstijl?
  19. Wat doet u tegen ‘wildgroei’ binnen de huisstijl, heeft u voorbeelden hiervan?
  20. Hoe zou het huisstijlbeleid volgens u verder aangescherpt kunnen worden?
  21. Wat zou u in de toekomst graag anders willen zien binnen de huisstijl?