In het door mij uitgevoerde onderzoek zijn een aantal belangrijke inzichten en behoeftes te ontdekken. Deze inzichten hebben geleid tot de uiteindelijke ontwerpcriteria en vormen de richtlijnen voor de ontwerpoplossing en bieden daarmee een antwoord op mijn onderzoeksvraag. De ontwerpcriteria zijn tot stand gekomen doordat ik de belangrijkste inzichten uit mijn onderzoek heb verzameld. Vervolgens heb ik deze op post-its genoteerd en waar mogelijk gegroepeerd om ze hierna onder te kunnen verdelen in categorieën.


1 Consistentie: Er bestaat een behoefte aan consistente
communicatie. Er is momenteel te veel variatie
tussen uitingen. Een consistente huisstijl resulteert in
herkenbaarheid, onderscheidt, efficiëntie, geloofwaardigheid
en authenticiteit. De eindoplossing moet ertoe leiden dat er
op een consistente wijze media-uitingen gerealiseerd kunnen
worden zonder tegenstrijdigheden.


2 Eenduidigheid: Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat er
behoeften is aan eenduidig communiceren binnen de huisstijl.
De eindoplossing moet ondubbelzinnig zijn en daardoor op
geen één andere manier op te vatten. Ditzelfde geldt voor de
kwaliteit van de te realiseren media-uitingen.


3 Bewustwording: De eindoplossing moet medewerkers tot het
besef laten komen wat het belang is van een coherente huisstijl. Door ze hiervan bewust te maken zullen zij uiteindelijk bekwaam genoeg worden om zelf terugkerende media-uitingen te realiseren en hierbij hun eigen fouten en die van andere inzien en verbeteren.


4 Efficiëntie: De eindoplossing moet efficiënt inzetbaar zijn
voor communicatiemanagers. Hierdoor zal het
eindproduct tijd en geld bespaard ten opzichte van de huidige
situatie. De eindoplossing moet nuttig, werkbaar en doelgericht
zijn voor de gehele organisatie.


5 Inperking: De eindoplossing moet de gebruiker niet de volledige vrijheid bieden om te kunnen ontwerpen. Deze mogelijkheid moeten juist ingeperkt worden. De eindgebruikers zijn immers geen vormgevers en met deze verantwoordelijkheid wil je ze ook niet belasten. De eindoplossing zal en begrensde manier moeten bieden om terugkerende media-uitingen te kunnen realiseren. De mogelijkheden moeten zo gelimiteerd worden dat de gebruiker niet naar eigen inzicht wijzigingen in de vormgeving kan aanbrengen.