Samen met communicatiemanagers en een medewerker die
regelmatig communicatie-uitingen creëert heb ik de huidige
perspectieven op de huisstijl in kaart gebracht.
Communicatiemangers voelen teleurstelling vanwege verkeerd gebruik van de huisstijl. Ze horen van collega’s dat er onduidelijkheid bestaat rondom de huisstijl en dat deze als te moeilijk wordt ervaren waardoor zij niet goed genoeg met de huisstijl overweg kunnen. Ze zien eigen geknutsel waardoor er te veel verschil bestaat tussen communicatie-uitingen. Ze wijzen collega’s op juist gebruik. Pijnpunten zijn dat ze werken met verouderde formats, dat de huisstijl als saai wordt ervaren en dat de boog in de huisstijl vaak lastig toepasbaar is. Er is behoefte aan een eenvoudige en simpele oplossing voor collega’s die zorgt voor meer eenduidigheid binnen de huisstijl. Ook bestaat er een behoefte naar steunkleuren, momenteel zijn de primaire huisstijl kleuren blauw en groen niet genoeg.
Medewerkers voelen dat de huisstijl momenteel passief streng bewaakt wordt. Ze geven aan zelf veel te knutselen. Ze zien dat er in uitingen regelmatig gebruik wordt gemaakt van ouderwetse afbeeldingen. Ook zij hebben behoefte aan meer kleuren dan enkel blauw en groen. Ze vinden het lastig om rapporten op te maken door schuivende vlakken zoals de huisstijl boog. Het is wenselijk dat sjabloon direct automatisch beschikbaar zijn in Microsoft Office wanneer één van de applicaties gestart wordt. Documenten zouden interactiever horen te zijn. Wat opviel is dat iWriter templates en zelfs de Toolkit communicatie tamelijk onbekend zijn bij medewerkers.