Criteria ontwerpproces
Rationale & Emotionale
Onderbouw je keuzes waar mogelijk. Je geeft wel argumenten, maar de manier van argumenteren dient anders te zijn. Wanneer je iets onderbouwd laat dan ook zien welke opties je hebt verkent, waarom andere opties het niet zijn en waarom een andere optie wel. Wanneer je enkel zegt ‘ik heb dit gedaan om die reden’, daar kunnen wij weinig mee, dan kunnen wij niet beoordelen of jou argumentatie klopt. Onderbouw je keuzes breder, dit is heel belangrijk want dit doe je nu veel te weinig. En waar mogelijk ook vanuit de literatuur. Je hebt momenteel wel literatuur aangehaald, maar check wat voor soort bronnen je gebruikt. Een website van iemand die zomaar wat zegt is minder interessant dan iemand die daar echt officieel onderzoek naar heeft gedaan of die een gevestigde orde is op een bepaald gebied. Neem dus een kritische houding aan, je moet niet alleen vertellen wat wel maar ook wat was dan niet. Wanneer je zegt: “Ik heb gekozen voor een webapp” onderbouw dan ook je keuze, benoem de voor- en nadelen. Kijk ook naar hoe andere studenten dit doen.
Onderzoeken
Je onderzoek is vrij summier, tenminste wat wij zien. Je bent volgens mij een analytische denker. Toon aan hoe je methode en technieken hebt ingezet en hoe je hiermee tot inzichten bent gekomen. Het moet een ontwerpverslag zijn, niet een gewoon verslag. Momenteel heb je vrij veel tekst. Ga op verschillende manieren de interactie met je doelgroep aan en daar conclusies uit halen en die weer checken. Wat ik je momenteel niet zie doen is conclusies dubbel checken, als ergens iets uit komt kun je dit aannemen. Mogelijk kun je literatuur hier tegen af zetten. De literatuur zegt: “A”, de doelgroep zegt: “B”, dan kun je kritisch gaan zijn, hoe ga jij er mee om? Hoe maak jij je keuze? Wil je nog een onderzoek doen om dit uit te sluiten en dan maak ik mijn keuze. Zet verschillende bronnen en meningen tegen elkaar af en doe onderzoek tot je uitsluitsel hebt. Jij beschrijft dan wat voor soort onderzoek dit is, en waarom dat soort onderzoek nodig is.
Je dient wel je verslag nog even te checken. We willen je nu niet in de details terug sturen, we willen dat je naar de grote lijnen gaat kijken en op die manier terugkijkt naar je vorige proces. Want het blijft een chronologisch proces. Je mag ook beginnen met het schrijven van, en hier heb ik mij aangepast. Na het ‘groen licht’ heb ik een aantal inzichten gehad, heb ik een aantal dingen veranderd en nu doe ik het zo.
Concept ontwikkelen
Inzet van creatieve methode en technieken ontbreken, laat je proces zien. Nu staat er ineens een concept. Het heet concept ontwikkeling, wij zien niet hoe je concepten tot stand zijn gekomen. Er heeft een proces afgespeeld, dat dien je in beeld te brengen en dient ook nog steeds plaats te vinden. Wanneer je nu zou stoppen met uitvoeren, dan is het niet goed. Proces is heel belangrijk, het is vier punten waard, die moet jij echt veel meer aandacht aan besteden om dit te laten zien. Want je doet het voor een deel en voor een deel moet er nog iets aan veranderen.
Verbeelden
Je kunt verbeelden, wat vereist is, is dat je het op meerdere manieren inzet. Dus niet alleen om dingen te presenteren maar ook om tot oplossingen en inzichten te komen. Dus kijk naar de criteria in het eindformulier.
Criteria Ontwerpresultaat
Rationale & Emotionale
We zouden kunnen zeggen dat er op dit moment nog geen sprake is van een ontwerpresultaat, want je hebt je prototype nog geen enkele keer aan de doelgroep voorgelegd. Op dit moment bestaat de kans dat dit prototype hem niet is. Maar omdat jij nu al zover een product hebt ontwikkeld gaan ze waarschijnlijk inhoudelijk feedback geven op functionaliteiten. Dus je moet hier slim mee omgaan, want je loopt hiermee het risico dat de doelgroep zegt dit is hem wel, of niet. Maar dan zeggen wij je het risico genomen en hebt hiermee geen proces doorlopen. Leg het voor aan de doelgroep en probeer daarbij op hele creatieve manieren kritisch te zijn en zorg dat je nog alles ter discussie kunt stellen en de breedte op zoekt. Probeer niet een ‘ja’ of ‘nee’ te krijgen, probeer alle conceptontwikkeling die je in de eerste fase hebt gemist nu toe te passen. Vanaf hier moet absoluut die diversiteit er in gaan zitten, heel veel variaties, blijf experimenteren en houd de opties open. Want als jij het nu gewoon uitwerk zoals iedereen het zich voor kan stellen en dat is het, dan heb je een onvoldoende proces doorlopen. Ook al staat er een product wat heel aannemelijk is, wij moeten beoordelen op proces, want je bent hier als ontwerper. Normale mensen op straat (en je opdrachtgever) kunnen bedenken dat dit een oplossing is. Jij wordt hier getoetst of je voldoende ontwerpkwaliteiten hebt, die moet je aantonen. Dit kun je doen door in het proces vanaf nu die conceptontwikkeling … te laten, te experimenteren en variatie op te zoeken. Wij willen volgende keer niet voor de hand liggende ontwerpoplossingen zien. Dan kun je kiezen waarom iets niet doet en wat juist wel. Verras ons met slimmigheidjes, die jij zonder onderzoek niet had kunnen krijgen. Wij willen dat er iets staat waar je aantoonbaar onderzoek hebt toegepast, waar onderzoek iets heeft opgeleverd, nieuwigheid.
Realiseren
Neem een kritische houding aan, ga niet voor het eerste meest voor de hand liggende. Een kritische houding betekent ook wat valt allemaal af. Je laat dit momenteel niet voldoende zien. Het prototype is niet getest, alles staat er met de details die je door te testen en te itereren gaat maken.
Criteria Ontwerpattitude
Empathie
Onvoldoende contact en diepgang met de doelgroep bereikt. Onze tip: Ga de doelgroep veel actiever bereiken. Probeer vooruit te plannen en breedt in te zetten. Wanneer je ze spreekt houd dan co-creatie sessies. Ontwerp zulke opstellingen dat je uit je doelgroep interessante zaken kunt halen. Want nu gaat het heel erg over functionaliteiten. Wat is het gevoel dat de doelgroep wil hebben op het moment dat ze met jouw product werken? Je hebt dit momenteel wel een beetje beschreven, maar dit moet veel meer.
Multidisciplinair werken
De werkgever is positief over je begreep ik zojuist, je zoekt goed contact op, je vraagt feedback.
Signatuur
Wij zien jouw signatuur, neem ons nog meer mee. Zorg dat je volgende keer nog overtuigender meer kunt vertellen over wat jou aanpak anders maakt dan die van anderen. Hoe jij aankijkt tegen zaken en wat jouw specifieke aanpak hierbij is.
Adaptief leren
Je kunt heel helder onder woorden brengen wat je sterktes en zwaktes zijn, je weet dat en hoe je hier mee om gaat. Je probeert steeds een andere aanpak, blijf dat vooral doen. Conceptontwikkeling is niet je sterkste punt, kijk hoe je dat dan kunt oplossen om toch tot dezelfde resultaten te komen.
Conclusie
- Zorg dat je veel meer een ontwerpverslag en ontwerpproces er van maakt, minder tekst, veel meer experimenteren en laten zien.
- Zorg dat je in je ontwerpproces ruimte laat voor verassingen en nieuw inzichten, ga experimenteren
- Conceptontwikkeling; varieer en zoek de ruimte op, laat verschillende denkrichtingen zien.
- Het ziet er netjes uit, ga lekker door, je hebt veel gedaan, je bent een harde werker, er zit heel veel goeds in, wij denken absoluut dat je het kunt halen, dit zijn de aandachtspunten die wij je mee willen geven.