Context
De meeste klanten van Uit de Kunst! hebben vestigingen op meerdere locaties door heel het land. Deze klanten beschikken over een huisstijl waar per locatie mee gewerkt moet worden. Bijvoorbeeld voor lokale reclames, acties of aanbiedingen die niet geregeld worden vanuit het hoofdkantoor. Momenteel gaan deze klanten zelf aan de slag met het interpreteren van de huisstijl, dit is iets wat niet altijd even goed gaat. Vaak zijn het de office managers of secretaresses die zelf deze uitingen produceren. Vanuit dit probleem is de vraag ontstaan of Uit de Kunst! hier een oplossing voor kan bieden.
Stakeholders
De betrokken partijen en daarmee de stakeholders bestaan uit de klant(en), vormgever(s) en drukker(s).
Klanten De belangrijkste stakeholders binnen dit project zijn de verschillende klanten van Uit de Kunst! die ieder hun eigen identiteit hebben. Een voorbeeld van een klant is het COA (Centraal Orgaan Asielzoekers). Typerend aan deze klant is dat ze gevestigd zijn op meerdere locaties in het land met één centraal bestuur. Per vestiging bestaat de wens om zelf (lokale) gestandaardiseerde media uitingen te kunnen aanpassen binnen een omgeving die herkenbaar en vertrouwd aanvoelt. Dit is iets wat in de huidige situatie vaak lastig gaat, klanten proberen zelf de huisstijl te interpreteren wat niet altijd goed even gaat.
Uit de Kunst! De partij verantwoordelijk voor de uitvoering van dit project en het creëren van de media uitingen.
Jolanda Smit De wens van Jolanda is om mogelijk te maken voor klanten om media uitingen direct aan te kunnen passen binnen de huisstijl, om klanten deze vervolgens te laten aanschaffen, downloaden en afdrukken. Daarbij is zij verantwoordelijk voor de art directie in de look&feel en de marketing en communicatie naar de klanten.
Medewerkers Uit de Kunst! De medewerkers van Uit de Kunst! zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen van de templates, huidige ontwerpen omzetten naar bewerkbare templates en het verlenen van service.
Drukkerijen Jolanda wil graag dat de klanten vrij zijn om zelf de keuze te maken met welke drukkerij ze samen werken. Vaak hebben klanten al een geprefereerde drukkerij of toeleveranciers waarmee ze samenwerken. Voor drukkerijen is het van belang dat de bestanden drukklaar zijn met daarin de juiste afdrukinstellingen
Extern De ontwikkelingen en aanpassingen zullen worden uitgevoerd door externe developers. Zij hebben geen wensen of behoeften rondom dit project maar zijn wel betrokken bij de ontwikkeling en onderhoud.
Problematische situatie voor (eind)gebruiker
Het probleem wat de doelgroep momenteel ervaart is dat zij niet goed genoeg in staat zijn om de voorgeschreven huisstijl consistent te kunnen toepassen. Het is vaak aan de office managers en secretaresses om de huisstijl zo goed mogelijk te interpreteren, dit gaat regelmatig op de verkeerde manier. Het gevolg hiervan is dat onder andere logo’s verkeerd gebruikt worden, lettertypes niet correct worden toegepast en afbeeldingen verkeerd staan uitgelijnd. Dit leidt tot frustratie bij doelgroep en binnen de organisatie. Het gebeurt ook dat Uit de Kunst! wordt ingeschakeld om deze kleine aanpassingen te maken, dit proces duurt relatief lang en kost meer geld.
1. Voorbereidingsfase | 2. Uitvoerende fase | 3. Afronding | 4. Wijzigingen na oplevering |
Klant wil een media uiting laten ontwikkelen binnen de huisstijl. | Klant is in afwachting van wat vormgegeven wordt. | Klant is tevreden met de door Uit de Kunst! ontwikkelde media uiting. | Klant wil aanpassingen maken in de media uiting binnen de huisstijl. |
Klant neemt contact op met Uit de Kunst! | Uit de Kunst! ontwerpt een concept van de media uiting. | Uit de Kunst! levert de door hen ontworpen media uiting. | Klant probeert aanpassing zelf te maken maar komt er niet uit. |
Klant geeft een briefing aan Uit de Kunst! | Klant komt met feedback en correcties. | Klant betaald de facturering na oplevering. | Klant neemt contact op met Uit de Kunst! en het proces begint weer vanaf vooraf aan. |
Uit de Kunst! verwerkt de gegeven feedback. |