Door middel van het door mij uitgevoerde onderzoek heb ik de volgende inzichten achterhaald:

Het bewustwordingsproces bestaat uit; onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam, onbewust bekwaam. Archetypen zorgen voor een sterke identiteit, wanneer deze aansluit zal deze gedragen worden door de gehele organisatie. Eenheid in de communicatie kan bereikt worden door de merkidentiteit in kaart te brengen.

Alle huisstijlelementen op één centrale plek opslaan is van belang. Medewerker beperken in de mogelijkheid om aanpassingen te kunnen maken. Zorg voor bewustwording rondom de huisstijl elementen en regels. Het moet makkelijk zijn om zelf een media-uiting te kunnen produceren. Een huisstijl systeem moet goed beschikbaar zijn, toegankelijk, foolproof. Er moet iemand zijn die het toezicht bewaakt op de uitingen.

Voor de communicatie afdeling is het wenselijk om eenduidig te communiceren. Medewerkers interpreteren de huisstijl naar eigen inzicht. Veel variatie tussen uitingen, dit zou consistent moeten zijn. Tegenwoordig veel gebruik van tablets en mobiele telefoons. Versiebeheer is wenselijk; onderling worden documenten doorgestuurd.

Onder medewerkers bestaat de behoefte naar een bruikbaar hulpmiddel om met de huisstijl aan de slag te kunnen gaan. Daarbij wordt de huisstijl in zijn huidige staat als oubollig ervaren. Communicatiemanagers laten zich leiden door feiten en onderzoek en werken tegenwoordig evenveel op tablets als computers.

Medewerkers maken nauwelijks gebruik van huisstijl hulpmiddelen en gaan liever zelf knutselen. Communicatiemanagers hopen in de toekomst dat collega’s bekend zijn met de huisstijl(hulpmiddelen) en deze zelf inzetten. Er ontbreken concrete huisstijlregels waardoor eenduidig communiceren lastig is.

Communicatiemanagers zien eigen geknutsel waardoor er verschil bestaat tussen communicatie-uitingen. Er is behoefte aan een eenvoudige en simpele oplossing die zorgt voor eenduidigheid binnen de huisstijl. Medewerkers geven aan zelf te knutselen.

Het is mogelijk om een huisstijl oplossing te ontwikkelen en hier laten een service als CHILI Publish aan toe te voegen. Regels moeten de gebruiker beperken in de mate waarop een ontwerp aangepast kan worden.

Het is momenteel niet realistisch om te kiezen voor de integratie van een bestaande service of dienst. De eindoplossing moet eerst verkocht worden aan klanten om het überhaupt rendabel te kunnen maken. De aanbieders vragen simpelweg te veel geld om de service relevant te kunnen maken.