Tijdens mijn onderzoek heb ik meerdere iteraties gemaakt op mijn ontwerpvraag. Dit heb ik gedaan door de vraag steeds verder te specificeren en af te stemmen op mijn specifieke case en doelgroep. Hieronder is te lezen met welke vraag ik begonnen ben en waarom deze in de loop van der tijd is bijgesteld aan de hand van de inzichten die ik destijds heb opgedaan.


Huidige onderzoeksvraag


“Hoe kan een communicatiemanager van het HHSK haar collega’s de mogelijkheid bieden om zelf binnen de door Uit de Kunst! voorgeschreven huisstijl terugkerende media-uitingen te realiseren?”

Versie #7 – 11/05/2019

Ik heb de communicatiemanager opnieuw in de onderzoeksvraag verwerkt. Ik realiseerde mij dat ik deze belanghebbende doelgroep uit de vraag had gehaald, dit heb ik nu teruggedraaid door ze centraal te stellen in mijn onderzoeksvraag.


Onderzoeksvraag iteraties


“Hoe kan het voor medewerkers van het HHSK mogelijk gemaakt worden om zelf binnen de door Uit de Kunst! voorgeschreven huisstijl terugkerende media-uitingen te realiseren?”

Versie #6 – 01/05/2019

Ik heb Uit de Kunst! opnieuw aan mijn onderzoeksvraag toegevoegd. Uit de Kunst! is een belangrijke stakeholder voor mijn ontwerpopgave. Zij zijn degene die mijn ontwerpoplossing zullen realiseren, beheren en aanbieden aan hun klanten. Daarom wil ik hen graag in het ontwerpvraagstuk blijven betrekken.


“Hoe kan het voor medewerkers van het HHSK mogelijk gemaakt worden om zelf binnen de voorgeschreven huisstijl terugkerende media-uitingen te realiseren?”

Versie #5 – 18/04/2019

Ik heb mijn onderzoeksvraag verder gespecificeerd door hem te koppelen aan het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard. Het HHSK is een recente klant van Uit de Kunst! die heeft aangegeven dat zij graag mee willen werken aan mijn onderzoek. Hierdoor kan ik de voor hun specifieke huisstijl problemen proberen op te lossen met mijn ontwerpoplossing. Ook maakt dit het voor mij mogelijk om mijn ontwerpoplossing beter te kunnen testen.


“Hoe kan een communicatiemanager zijn collega’s zelf binnen de door Uit de Kunst! voorgeschreven huisstijl terugkerende media-uitingen laten realiseren?”

Versie #4 – 12/04/2019

Uit mijn onderzoek blijkt dat communicatiemanagers er belang bij hebben bij dat hun collega’s binnen de voorgeschreven huisstijl communiceren. Zij controleren meestal of een media-uiting correct is opgemaakt. Het viel mij op dat niet altijd de office managers en secretaresses verantwoordelijk zijn voor het creëren van terugkerende media-uitingen. Zo kwam ik er na het houden van interviews achter dat dit per organisatie heel erg verschilt. Daarom heb ik deze doelgroep uit mijn onderzoeksvraag gehaald. Vanaf nu wil ik de focus volledig leggen op de communicatiemanager.


“Hoe kunnen office managers en secretaresses zelf binnen de door Uit de Kunst! ontworpen huisstijl media-uitingen realiseren?”

Versie #3 – 23/03/2019

Ik kreeg van Jolanda Smit de aanname te horen dat het met regelmaat de office managers en secretaresses binnen een organisatie die verantwoordelijk zijn voor het creëren van media-uitingen. Ik heb hen daarom deze doelgroep in mijn ontwerpvraag verwerkt om zo mijn onderzoeksvraag nog verder te kunnen specificeren. Door de gebruiker in de vraag centraal te stellen kan ik mijn eindoplossing beter afstemmen.


“Hoe kunnen de klanten van Uit de Kunst! zelf binnen de huisstijl media-uitingen realiseren?”

Versie #2 – 18/02/2019

De huisstijl van een merk, bedrijf of organisatie is van groot belang. De organisaties waarvoor Uit de Kunst! werkzaam is beschikken allemaal over een huisstijl en deze dient zo goed mogelijk gewaarborgd te blijven wanneer medewerkers zelf aan de slag gaan met het realiseren van media-uitingen. Daarom heb ik dit met de tekst ‘binnen de huisstijl’ verder gespecificeerd in mijn onderzoeksvraag.


“Hoe kan Uit de Kunst! haar klanten zelf media-uitingen laten realiseren?”

Versie #1 – 28/01/2019

Na mijn eerste kennismaking met Jolanda Smit heb ik een voorstel gedaan over de onderzoeksvraag die ik voor Uit de Kunst! kon gaan proberen op te lossen. Deze versie van de onderzoeksvraag was nog niet specifiek genoeg. Zo wist ik destijds nog niet wie de klanten van Uit de Kunst! waren. Ook had ik hierin niet duidelijk gespecificeerd of de klanten media-uitingen naar eigen inzicht mochten gaan creëren, of dat ze zich aan bepaalde huisstijlrichtlijnen horen te houden.