Design sprint #1

De ontwikkeling van het project zal voornamelijk uitgevoerd worden in het kantoor van Uit de Kunst! Ik begin hier op 18 februari en eindigen voor juni. De totale beschikbare tijd voor mijn project is 20 weken, deze bestaan uit 80 werkdagen van acht uur. Uit de Kunst! deelt projecten altijd op in drie fases; de voorbereidende fase, de uitvoerende fase en de afronding. Mij is gevraagd om dit ook te doen voor het vraagstuk waar ik de komende tijd aan werk. De eerste sprint is tot aan de pitstop presentatie op 28 maart 2019. Binnen deze voorbereidingsfase zal ik heel erg moeten divergeren en antwoord moeten krijgen op een aantal van de vragen waar ik momenteel nog geen antwoord op heb.

  1. Wat zijn de wensen en behoeften van de office managers en secretaresses van de organisaties waarvoor Uit de Kunst! ontwerpen maakt?
    1. Interviews Ik verwacht hierdoor inzichten te krijgen in de achterliggende behoeftes van de eindgebruikers (Cooper-Wright, 2018).
    2. Empathy mapping Ik verwacht hiermee inzicht te krijgen in wat de belevingswereld van de eindgebruikers. Hiermee ontdek ik wat ze denken, voelen, zeggen en doen (Gibbons, 2018).
  2. Wat zijn de exacte problemen wanneer de doelgroep zelf een media uiting probeert te ontwerpen binnen de huisstijl van de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn?
    1. Cultural probes Ik wil de doelgroep voor een langere tijd betrekken bij mijn onderzoek om zo inzicht te krijgen in hoe ze momenteel problemen ervaren en hoe ze te werk gaan (Balkissoon).
  3. Hoe zouden office managers en secretaresses het vinden als ik de huidige (niet gewenste) situatie voor hen verbeter, zitten ze wel op een oplossing te wachten?
    1. Interviews Ik verwacht hierdoor inzichten te krijgen in de achterliggende behoeftes van de eindgebruikers.
  4. Hoe zou de doelgroep het vraagstuk zelf opgelost willen zien, en hoe komt dit overeen met de ideeën van Uit de Kunst!?
    1. Interviews Ik verwacht hierdoor inzichten te krijgen in de achterliggende behoeftes van de eindgebruikers.
    2. Focusgroep Inzicht krijgen in percepties, ideeën en meningen over hoe de doelgroep het probleem zelf graag opgelost zou zien worden (Hulp bij Onderzoek).
  5. Met welke personen uit de doelgroep kan ik in contact komen om mijn ideeën te testen en eventueel feedback te kunnen vragen?
    1. Desk research Door in contact te komen met de klanten van Uit de Kunst en te achterhalen welke office managers en secretaresses bereid zijn om mee te werken aan mijn onderzoek.
  6. Hoe lossen andere creatieve bedrijven dit probleem op, welke dienst of service bieden zij aan voor huisstijlbewaking?
    1. Desk- & Fieldresearch Digitaal onderzoek doen naar concurrerende bedrijven om vervolgens hier langs te gaan en inzicht te krijgen in hoe zij zorgen voor huisstijlbewaking (Tubbing, 2014).  
    2. Customer journeys Inzichtelijk maken welke stappen de klanten van concurrerende bedrijven maken om er voor te zorgen dat de huisstijl in bewaring blijft (Van Nouhuys, 2017).
  7. Wat zijn overeenkomsten tussen de verschillende organisaties waarvoor Uit de Kunst! media ontwerpt? Ervaren alle klanten dezelfde problematiek? Of kan ik hierin differentiëren?
    1. Mindmapping Connecties leggen tussen de verschillende klanten en de problemen die door hen worden ervaren (Van Vliet, 2018).

Signatuur

Als ontwerper beheers ik meerdere ontwerp stijlen, hierdoor is het lastig om mijzelf in een hokje te kunnen plaatsen. In mijn ontwerp werk zit geen duidelijke rode draad. Ik ben geen kunstenaar, maar een ontwerper die klantgericht ontwerpt. Het is dus juist mijn talent om een (huis)stijl te kunnen interpreteren of te creëren die aansluiten op de wensen en behoeften van de klant. In dit project zal ik in de huid moeten kruipen van mijn doelgroep, om zo iets te kunnen ontwerpen waarbij de doelgroep zich aangesproken voelt. Mijn mening is daarom ook dat de wensen van de klant boven mijn persoonlijke signatuur staan. Ik ben er van overtuigd dat je als human-centered designer je signatuur juist zo veel mogelijk moet kunnen aanpassen om zo een ruim aanbod aan ontwerp stijlen aan te kunnen bieden. Iets mij wel kenmerkt als ontwerper is dat ik alles tot in de details uitwerk, ik ben over het algemeen vrij perfectionistisch. Ik vind het belangrijk dat alles ‘pixel-perfect’ is en juist staat uitgelijnd. Dit zal ik vooral tot uitdrukking kunnen brengen op het moment dat ik begin met ontwerpen.