Communicatiemanagers hebben er baat bij dat medewerkers die media-uitingen produceren tot op een bepaalde niveau bewust worden gemaakt van de huisstijl en het belang van consistente vormgeving. Door bewustwording te creëren onder de medewerkers zullen zij eerder herkennen of een media-uiting correct is opgemaakt binnen de door het ontwerpbureau voorgeschreven huisstijl. Wanneer medewerkers zich hiervan bewust zijn is het vervolgens van belang dat zij ook bekwaam worden gemaakt om zelf terugkerende media-uitingen te gaan produceren. Maar ook om onjuist opgemaakte media-uitingen eerder te kunnen herkennen en collega’s op de hoogte te kunnen stellen van hun eventuele fouten. Hierdoor hoop ik te bereiken dat alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op gaan staan.
Ik wil bewustwording onder de werknemers creëren door een (interactieve) huisstijl cursus te gaan ontwikkelen. Hierin worden werknemers getraind in het correct toepassen van onder andere kleur, beeld en typografie. De cursus moet een een gevoel van herkenbaarheid uitstralen door hem grotendeels af te stemmen op het bedrijf dat de cursus afneemt. Deze cursus wordt vooraf ontwikkeld voor Uit de Kunst! en later in samenwerking met het bedrijf dat hem afneem afgestemd op de specifieke case. Het is van belang dat de cursus op een efficiënte wijze medewerkers bewust maakt van de huisstijl, zo hoeft niet elke werknemer op de hoogte te worden gesteld van alle huisstijlelementen en regels. Dit kan bereikt worden door hem enigszins persoonlijk te maken, afgestemd op de rol of functie van een specifieke medewerker. Zo zal iemand van de sales-afdeling moeten weten hoe een tabel wordt opgemaakt, hoe een (interne) presentatie wordt toegepast en hoe grafieken zijn vormgegeven.
Door de cursus aan te bieden wordt het voor bedrijven meetbaar of werknemers bewust en bekwaam zijn om met de huisstijl aan de slag te kunnen gaan.