Op woensdag 20 maart 2019 heb ik een vergadering gehouden met Jolanda en Daisy, hieruit kwamen een aantal behoefte vanuit de opdrachtgever naar voren.

Als je als merk of organisatie een bepaalde indruk wilt maken, een beeld en gevoel achter wilt laten bij je doelgroep, heb je een professionele huisstijl nodig. Door gebruik te maken van; een logo, vaste kleuren, stijlelementen en door standaard lettertypes te bepalen krijgt een merk een herkenbaar ‘gezicht’. Een ontwerpbureau ontwerpt een huisstijl die terugkomt op allerlei huisstijldragers;

  • Op offline uitingen: zoals briefpapier, visitekaartjes, brochures, flyers, roll-up banners etc. Of de belettering van de gevel en van bedrijfswagens, -aanhangers en -borden.
  • Maar ook in online uitingen zoals de website, social media en e-mail nieuwsbrieven.

Het ontwerpbureau zorgt ervoor dat de huisstijlonderdelen altijd op dezelfde manier worden doorgevoerd op alle verschillende uitingen.

Het probleem

Deze consistentie zorgt namelijk voor herkenbaarheid en straalt professionaliteit en vertrouwen uit. Toch gaat het in de praktijk vaak juist mis met de consistentie.

  • Door een gebrek aan budget is er geen geld om voor iedere uiting de expertise van het ontwerpbureau in te schakelen Denk hierbij aan vaak terugkerende middelen. Bijvoorbeeld een flyer ter promotie van een actie of activiteit.
  • Een andere reden is het gebrek aan tijd. Vooral op social media speelt actualiteit een grote rol en is er vaak geen tijd om een ontwerpbureau kritisch naar een post te laten kijken.

Als medewerkers zelf aan de slag gaan, ontstaat er al snel een wildgroei aan goed bedoelde uitingen, die afbreuk doen aan de professionele uitstraling van de organisatie. Medewerkers hebben niet genoeg knowhow en beschikken niet over de juiste software om uitingen te produceren die recht doen aan huisstijl. Het logo staat bijvoorbeeld net niet op de goede plek, er is een verkeerd lettertype gebruikt, stijlelementen zijn op de verkeerde manier toegepast en het beeldmateriaal is van een te lage kwaliteit.

De huisstijl-portal van Uit de Kunst! biedt uitkomst!

De huisstijl-portal van Uit de Kunst! biedt de oplossing. Met deze online tool kunnen medewerkers zelf snel en makkelijk professionele huisstijl-uitingen maken tegen lage kosten.

Hoe werkt het?

Op ons online huisstijlplatform krijgt u een eigen portal waarop uw medewerkers kunnen inloggen. Hier zijn templates te vinden van veelvuldig terugkerende uitingen. Deze uitingen zijn eenmalig ontworpen door en ontwerpbureau en door ons vertaald naar een template. De medewerkers kunnen vervolgens zelf telkens opnieuw de content aanpassen en een JPG of drukklare PDF downloaden van het resultaat. Deze kunnen ze vervolgens zelf online gebruiken, printen of naar een drukker sturen. U heeft maar eenmalig kosten voor het inrichten van de portal en het plaatsen van de templates en daarna betaalt u een klein bedrag per download. Het systeem kan zo ingesteld worden dat een uiting alleen met uw goedkeuring kan worden gedownload. Op deze manier kunt u goed de kosten bewaken, terwijl uw medewerkers snel en gemakkelijk uitingen produceren die een positieve bijdrage leveren aan de uitstraling van uw merk of organisatie.