Bron: http://www.directiesecretaresse.nl/belang-goed-herkenbare-huisstijl/

Organisaties kunnen om tal van redenen onherkenbaar zijn. Dit hoeft niet altijd een probleem te vormen wanneer de producten en diensten van de organisatie bekend zijn. Vaak is het echter toch wel lastig om geliefd te worden als je onherkenbaar bent. Onherkenbaar maakt immers onbemind.

Het belang van herkenning

Herkenning treedt als eerste op door datgene wat zichtbaar is. Daardoor vergroot je met een huisstijl de herkenbaarheid. Een organisatie wordt visueel zichtbaar en beelden worden eenmaal beter onthouden dan teksten.

Daarnaast herkennen mensen niet alleen op grond van visuele prikkels, maar ze oordelen ook. Middels een herkenbare visuele uitstraling vormen mensen ook een oordeel over de organisatie. Daarom is het belangrijk dat de identiteit van een organisatie duidelijk wordt doorgevoerd in de visuele communicatie, zoals briefpapier bedrukken, banners uitwerken of flyers ontwikkelen. Er dient een lijn zichtbaar te zijn.

Eenheid zorgt voor herkenbaarheid

Bij de uitwerking van de huisstijl is het belangrijk dat er consistentie is. Voor het bereiken van consistentie moet er eenheid zijn in al de uitingen, zowel bij offline middelen zoals briefpapier, bijvoorbeeld van Reclameland.be, als online middelen zoals Facebook advertenties. Dit vergroot de herkenbaarheid van je bedrijf doordat de communicatie-uitingen allemaal gelinkt worden aan jouw organisatie. Er moet goed nagedacht worden over het kleurgebruik, de typografie, het logo en het beeldgebruik.

De eisen van een herkenbare en professionele huisstijl

– De visuele uitstraling moet aantrekkelijk zijn. De huisstijl is van groot belang met hoe mensen naar de organisatie kijken. De eerste oordelen worden gevormd middels de huisstijl.

– De huisstijl moet praktisch toepasbaar zijn. Hierdoor kan een huisstijl voor meerdere communicatiemiddelen gebruikt worden. Dit leidt tot consistentie.

– De huisstijl moet onderscheidend zijn. Dat betekent dat jouw organisatie een andere visuele uitstraling heeft dan jouw concurrenten. Dit zorgt voor herkenbaarheid.

– De huisstijl moet opvallend zijn. Een muisgrijze saaie boel is niet aansprekend. Een huisstijl moet opvallen, dan onthouden mensen je organisatie en ben je herinneringswaardig.