Het project

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat ik aan een project kan werken wat echt van toegevoegde waarde is voor de doelgroep waarvoor ik ontwerp en het afstudeerbedrijf. Tijdens mijn vorige stage kwam ik een afstudeerproject tegen waar uiteindelijk niks mee gedaan werd. Deze is in de kast beland, terwijl hierin naar mijn mening een waardevol onderzoek is uitgevoerd. Op het moment dat ik dit zag was het voor mij meteen duidelijk dat ik dit wil voorkomen met mijn project. Daarom vind ik het persoonlijk minder belangrijk wat het onderwerp of de doelgroep van mijn afstudeeropdracht is, zolang mijn stakeholders maar echt belang heeft bij het project waar ik mee bezig ben. Zodat ze gedurende het project betrokken en geïnteresseerd blijven in het proces wat ik bij hen ga doorlopen.

Tijdens mijn eerste kennismaking met Uit de Kunst! kreeg ik direct een aantal projectvoorstellen waarmee ik aan de slag zou kunnen gaan. Samen met Jolanda Smit, de eigenares/art director heb ik de verschillende mogelijkheden besproken. Zo vertelde ze mij over een project wat zich meer richten op acquisitie en marketing. Samen kwamen wij er al snel achter dat deze opdracht minder goed aansluit op de richtlijnen vanuit mijn opleiding. Het andere project wat ik voorgesteld kreeg was het bedenken en realiseren van een manier voor klanten van Uit de Kunst! om zelf communicatie uitingen te kunnen aanpassen, aanschaffen en vervolgens afdrukken. In dit project zag ik direct de mogelijkheid om een gebruikersonderzoek uit te voeren, te kunnen prototypen en om aan de slag te kunnen gaan met de interactie ontwerp en het ontwerpen van visualisaties. Ik heb toen direct aangegeven dat mijn voorkeur ligt bij dit project en dat ik hier graag mee aan de slag zou willen gaan.

Dit vraagstuk ligt toevallig dicht bij mijn persoonlijke interesse omdat ik momenteel met een bedrijf (Sigyz.com) bezig ben. Het platform dat ik hiervoor ontwikkeld heb biedt de doelgroep de mogelijkheid om met behulp van een online tool een eigen ontwerp te maken en deze vervolgens op skate wielen af te laten drukken. Dit is uiteraard niet hetzelfde als het projectvoorstel dat ik van Uit de Kunst heb gekregen, maar ik zag direct een aantal raakvlakken.

De opdrachtgever

Om een geschikte opdrachtgever te kunnen vinden ben ik zelf opzoek gegaan naar bedrijven in Rotterdam die zich bezighouden het vormgeven van interactieve media producten en communicatie. Dit bleek nog lastig te zijn want een hoop bureaus waren vroegtijdig al bezet, hadden geen afstudeerprojecten beschikbaar of hadden simpelweg geen ruimte voor een afstudeerstudent. Tijdens de eerdere ‘meeloopstage’ was dit heel anders en kon ik direct bij meerdere bedrijven aan de slag gaan. Persoonlijk vond ik deze keer extra lastig vanwege de hoge werkdruk vanuit de minor ‘Interface & User Experience Design’ waar ik destijds mee bezig was en dat er weinig ruimte geboden werd om mij te kunnen focussen op het afstuderen.

Tijden het zoeken naar geschikte bedrijven kwam op de website van Uit de Kunst! terecht. De projecten die ik in de website zag staan gaven mij een goede eerste indruk. Uit de Kunst! is een flexibel full-service communicatiebureau. Zo produceren zij onder andere infographics, websites, social media campagnes en animatie video’s. Het bedrijf is dus in staat om verschillende soorten media uitingen te produceren en is in meerdere markten thuis. Deze eigenschap herken ik ook terug in mezelf. Het leek mij een leuk team en de locatie zag er erg indrukwekkend en inspirerend uit. Vervolgens ben ik in contact gekomen met Jolanda Smit en ben ik uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek kwam naar voren dat Uit de Kunst! ervaring heeft met het begeleiden van Communicatie & Multimedia Design afstudeer studenten. Zo was er tijdens mijn gesprek nog een student aanwezig die zijn afstudeerperiode bij Uit de Kunst! aan afronden was. Dit vond ik fijn om te horen want hierdoor zal het afstudeerproces wat ik ga doorlopen voor het bedrijf geen verrassing zijn.