Opdrachtgever(s)
De case-owner en daarbij ook de opdrachtgeefster van dit project is Jolanda Smit, zij is de eigenares / art director van Uit de Kunst!. Jolanda heeft Uit de Kunst! ruim 25 jaar geleden opgericht en heeft dus een ruime ervaring op het gebied van vormgeving en communicatie. Ze heeft het bedrijf direct gestart na haar hbo-opleiding Vormgeving en Communicatie.
De praktijkvraag
Uit de Kunst! heeft in het verleden haar klanten een service aan kunnen bieden waarmee het mogelijk was om zelf media uitingen aan te passen waarbij de huisstijl gewaarborgd bleef. Hier waren zij en haar klanten destijds erg blij mee. De templates van de media uitingen die hierin gebruikt werden waren in een eerder stadium ontworpen door Uit de Kunst! Enkele voorbeelden hiervan zijn rapporten, brochures, briefpapier, folders, flyers, posters, advertenties, personeelsbladen, visitekaartjes en banners. Een nadeel van deze dienst was dat het voor Uit de Kunst! enigszins omslachtig werkte omdat dit op basis van het softwareprogramma CorelDRAW werkte in tegenstelling tot het veelgebruikte Adobe software pakket. Deze service was extern ontwikkeld en is een aantal jaar geleden gestopt en hiermee ook de mogelijkheid voor Uit de Kunst! om deze dienst aan haar klanten aan te bieden.
De vraag die ik van Jolanda heb gekregen is om te onderzoeken hoe Uit de Kunst! de dienst opnieuw aan haar klanten kan aanbieden. Zodat zij zelf op een tamelijk eenvoudige aan de slag kunnen gaan met templates die Uit de Kunst! heeft ontworpen en dat hierbij de huisstijl gewaarborgd blijft. Het is aan mij om vanuit de behoefte van de doelgroep hiervoor een concept te bedenken, deze te ontwerpen, te prototypen en deels te ontwikkelen. Het gaat hier dus niet om het maken van een redesign. Maar juist om een eigentijdse oplossing te bedenken gebaseerd op de vraag vanuit de doelgroep en Uit de Kunst! om zo op een relatief eenvoudige manier huisstijlbewaking voor de klanten mogelijk te kunnen maken.
Doelstelling opdrachtgever
Jolanda wil het voor haar klanten mogelijk maken om binnen huisstijl zelf aanpassingen te kunnen maken in door Uit de Kunst! gecreëerde media uitingen. Dit geeft haar klanten de vrijheid om snel naar eigen behoefte media te kunnen produceren. Op deze manier kunnen klanten eenvoudig aanpassingen maken binnen de huisstijl en hoeft Uit de Kunst! niet steeds te worden ingeschakeld om kleine wijzigingen door te voeren. Dit biedt de klanten van Uit de Kunst! een relatief goedkope en snelle manier om media te kunnen produceren zonder dat ze hiervoor verstand hoeven te hebben van ontwerpen. De opdrachtgever heeft in het verleden al gewerkt met een service die aangeboden werd door ZetaPrints (http://www.zetaprints.com/). Vandaag de dag bestaat deze service niet meer in de vorm waarop Uit de Kunst! er destijds gebruik van maakte. Daarom zijn ze bij Uit de Kunst! ongeveer een half jaar geleden zelf op zoek gegaan naar een oplossing. Toen is er een ‘proof of concept’ gemaakt waarmee het mogelijk was om Adobe InDesign bestanden te bewerken in een website. Hierna heeft de ontwikkeling rondom dit project stil gestaan. Wanneer ik aan dit project begin wil de resultaten hiervan analyseren en meenemen in mijn onderzoek. Ik heb direct aangegeven bij Uit de Kunst! dat conceptuele vrijheid rondom het project van groot belang is, daarom ga ik ontwerpen vanuit de vragen en behoefte van de doelgroep, en niet op basis van wat er eerder door hen geproduceerd is.